huvudpost

Jonatans tankar kring ASC 2023

För mig var deltagandet i American Society of Criminology 2023 Annual Meeting i Philadelphia en ögonöppnande upplevelse med ett brett urval av forskning om brott och trygghet. Här kunde man få höra presentationer om studier allt ifrån fängelsesystemet, hälsoproblem inom rättsväsendet, cyberbrott, hatbrott, samt självklart platsens roll för brott och trygghet (som vi på SäkraPlatser känner till allt för väl). Jag själv fick möjligheten att presentera min forskning som doktorandstudent, vilket skapade god diskussion och värdefull feedback som jag kommer att ta med mig hem. Kort sagt var ASC 2023 en väldigt lärorik och rolig upplevelse, där man får chansen att träffa både likasinnande och potentiellt framtida kollegor.

Land use, time, and perceptions of crime: A geo-chronographic approach

Jonathan Corcoran, The University of Queensland

Stadsmiljöer kännetecknas av en mängd olika former av markanvändning, vilka i sin tur påverkar vilken typ av brott som sker på en plats samt när det är som mest sannolikt. Corcoran presenterar en pågående empirisk studie där man undersöker mikrotemporala variationer i individers rutinaktiviteter inom miljöer av olika typer av markanvändning, samt hur detta kan kopplas till deras uppfattning av brott. Detta görs genom att kartlägga individers vardagliga rörelsemönster med GPS-signaler och flera samlade mätningar av deras upplevelser av brott i området. De utnyttjar en kombination av sekvensanalys och modellering på flera nivåer för att analysera resulterande data.

Studiens premiss liknar på många sätt ett forskningsprojekt kopplat till Säkraplatser och UCS, nämligen Sensoring Safety Perceptions. Detta projekt ämnar också att mäta spatiotemporala variationer i rörelsemönster och trygghetsuppfattningar i en svensk kontext, med hjälp av både enkäter och GPS-baserade mobil-appar. Båda dessa pågående studier pekar på vikten av analys på mikronivå för trygghetsforskning, samt hur vi kan använda ny teknologi och metodik för undersöka detta.

Anti-LGBTQ Hate Crime and Place in Washington DC: A Multilevel Analysis

Casey Kindall, University of Maryland

Ett väldigt understuderat område inom kriminologi är hatbrott och dess mönster. Casey Kendall presenterar här hennes doktorsavhandling om ett plats-baserat perspektiv för att förstå hatbrott mot HBTQ-personer, på flera nivåer. Med hjälp av sociodemografiska variabler utforskar hon HBTQ-personers utsatthet i Washington DC på grannskapsnivå, men till skillnad från tidigare studier inkluderas även faktorer på mikronivå (bl.a. HBTQ-associerade mikroplatser såsom gaybarer, hälsocenter och intresseorganisationer). Kendall använder sig av Poisson regressionsmodeller för att modellera anti-HBTQ hatbrott, där resultaten visar ett positivt samband för platser med dels högre andel HBTQ-mikroplatser och dels hög bostadsrörlighet, men också interaktionseffekter mellan dessa. T.ex. så visade det sig att områden med låg bostadsrörlighet hade ett starkare positivt förhållande mellan HBTQ-verksamheter och hatbrott.

Utsattheten hos HBTQ-personer och andra marginaliserade har blivit än mer aktuellt i dagens politiska klimat både i Sverige och andra länder, vilket gör att studier som dessa är en viktig del i dagens kriminologiforskning.

Text skriven av Jonatan Abraham