huvudpost

Utvärdering av “Stoppa Droghandeln”-projektet i Österåkers kommun

Österåkers kommun har under de senaste åren stött på en utmaning med öppen narkotikahandel, särskilt i centrala Åkersberga. Så sent som 2018 fanns denna plats med i polisens lista över de öppna drogscenerna. Som svar på denna oroande utveckling lanserades initiativet “Stoppa Droghandeln”. Syftet med detta projekt var att kartlägga, analysera och bekämpa den öppna droghandeln, men också att höja den allmänna trygghetsnivån i kommunen. Under de fyra åren som följde satsade kommunen på flera strategiska insatser, vilket inkluderade ökad social kontroll och övervakning, förbättringar av den fysiska miljön samt samarbetsinitiativ mellan olika aktörer. Resultatet av dessa åtgärder visade sig vara positiv – 2022 rapporterade polisen att den öppna drogscenen i Åkersberga centrum hade försvunnit. Nu ska kommunens insatser och åtgärder utvärderas i en ny forskningsstudie av oss på Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) finansierad av Brottsförebyggande rådet (Brå). Vilken konkret effekt har dessa insatser haft? Har drogförsäljningen minskat som ett resultat av dem, eller har den enbart flyttats till andra områden? Dessutom kommer vi att undersöka hur tryggheten hos invånarna i kommunen har påverkats.

För att förstå projektets inverkan på narkotikahandeln och invånarnas trygghet, kommer vi att genomföra en “före och efter”-analys. Detta innebär att de kommer att jämföra situationen före och efter implementeringen av åtgärderna. En ny metod som kallas syntetisk kontrollmetod kommer att användas för att uppskatta vad som skulle ha hänt utan dessa interventioner – hur hade det gått om man inte gjorde någonting? Detta ger oss möjligheten att bättre förstå de faktiska effekterna av de genomförda åtgärderna.

Studien som ska pågå i ett år är just nu i ett tidigt skede. Hittills har vi genomfört en rad intervjuer med olika nyckelpersoner som på något sätt haft en roll i trygghetsarbetet och i arbetet med att stoppa den öppna droghandeln. Bland annat har vi intervjuat socialförvaltningen i kommunen, centrala elevhälsan, kommunpolisen, samordnare för fältgruppen och även med samordnaren för den centrala fritidsgården. Detta har gett en större förståelse för hur de såg på problemen, hur de arbetade för att ta itu med dem och vilka åtgärder de tror gav störst effekt.

Parallellt med intervjuerna kartlägger vi och analyserar även brottsstatistik från polisen för att identifiera eventuella spatiala mönster och undersöka om droghandeln förflyttat sig geografiskt till andra platser, kanske bara ett stenkast ”runt hörnet”. Vi är också i skedet att ta fram en trygghetsundersökning som snart kommer att distribueras till kommunens invånare för att fråga om deras upplevelser. Genom denna enkät hoppas vi bättre kunna förstå var de känner sig otrygga, vilka faktorer som påverkar deras trygghet och vad som skulle kunna göras för att öka tryggheten. Planen är att denna enkät ska skickas ut till invånarna i slutet av maj. Vi planerar även att använda vår nyutvecklade app, “Street Eye”, som är utformad för att ta bilder av olika platser (trygga eller otrygga) och beskriva dem med hjälp av specifika frågor i appen. Denna kommer att rikta sig särskilt till ungdomar i kommunen och vi kommer att samarbeta med skolor, gymnasier och fritidsgårdar för att fånga in de ungas perspektiv.

Några lärdomar från arbetet hitintills är att en viktig framgångsfaktor tycks vara samverkan både mellan olika förvaltningar i kommunen men också mellan kommunen och andra viktiga aktörer. Nästan alla verksamheter upplever att samverkan har blivit bättre och är en av de största framgångarna i projektet. Flera aktörer har upprättat direkta kontaktvägar för rutiner, rapportering och kontakt. Trygghetsvandringar och trygghetsanalyser har spelat en central roll och ledde till konkreta insatser, såsom förbättringar av den fysiska miljön, utökade väktartjänster, kvällsvandrare och nattvandringar runt Åkersberga centrum. Tillsammans med näringsidkare har kommunen initierat en platssamverkan och en säkerhets- och trygghetsgrupp som regelbundet samlas för att diskutera och utvärdera insatser. Ökad polisär närvaro hade också en omedelbar positiv effekt. Det är däremot för tidigt att dra slutsatser om vilka insatser som är mest effektiva eller om droghandeln enbart har flyttat till andra delar av kommunen. Att enbart förlita sig på polisens brottsstatistik kan ge en missvisande bild eftersom denna ofta speglar var polisen fokuserar sina resurser.

Genom forskningsstudien hoppas vi kunna identifiera vilka åtgärder som varit framgångsrika, och på så sätt producera lärdomar och rekommendationer som kan överföras till andra kommuner eller områden med liknande utmaningar. Studien kommer också att bidra till metodologisk kunskap om hur man kan genomföra en “före och efter”-analys, använda syntetisk kontrollmetod, och applicera spatiala samt temporala analyser.