FORSKNINGSHÖRNET

Finns det något sambandet mellan öppettider på krogen och våld på gatorna?

Den frågan diskuterade vi i Säkraplatsers användarlista i veckan.

Svaret på frågan: Ja, minskningen av stängningstiderna för alkoholkonsumtion har en betydande inverkan på minskningen av överfall. Åtminstone om man ska hänsyn till en studie som gjordes i 18 städer i Norge för några år sedan av Ingeborg Rossow, från Norwegian Institute for Alcohol and Drug Research i Oslo och Thor Norström, Swedish Institute for Social Research i Stockholm. Effekten är utan tvekan mer akut på kvällen och sent på natten än under dagen (se full texten här). Även om de inte har testat, kan man också förvänta sig en minskning av andra brott som till exempel mord, våldtäkt, inbrott och stöld.

Inskränkningar i öppettider och hårdare koll på alkoholserveringen ledde till att våldet i delstaten New South Wales i Australien minskade med över 30 procent. En ny studie (Menéndez, Tusell och Weatherburn, 2017) visar av  en tydlig nedgång i antalet rapporterade våldsbrott efter att åtgärderna införts. Våldsbrott av det mildare slaget har minskat med 31 procent, medan grövre våld har minskat med hela 40 procent mellan juli 2008 och juli 2012.

I Göteborg Lindgren (2014) har visat att våldsbrottligheten har minskat under hela 2013 jamfort med 2012 efter att åtgärderna införts (krogarnas stängningstider kl 3 morgon på fredagarna).

Om man tittar på 147 våldtäkt (eller försök) som registreras på center för våldtagna (SÖS) mellan 2012 och 2013 i Stockholm ser man att de flesta fall händer sent på natten efter 3 på morgonen, efter det att krogerna stänger sina dörrar (Figur 1).

Figur 1 – Våldtäkt och försök till våldtäkt i Stockholm 2012-2013 (se full texten här, Ceccato et al, 2017)

Bo Grönlund påminner oss om att ”det är inte önskvärt att ha stängningstidpunkt samma för alla krogar, restauranger och andra nattklubbar…”.  Sedan menar han att ”det spelar en stor roll hur dörrvakten kontrollerar entréen för krogkunder och hur bartendrar hanterar utskänkningen”. Här i Sverige har vi haft ett antal av städer som arbetar med programmet ”Varannan Vatten” till exempel, som har som syftet att minska överkonsumtion av alkohol och därmed få ner berusningsnivån oberoende hur länge man håller krogarna öppna. I Gotland till exempel, ”Varannan Vatten” har lett till ett tryggare Visby under sommarveckorna. Kontakta Region Gotland för ytterligare information.

Om du vill läsa mer:

Burgason, K. A., Drawve, G., Brown, T. C., & Eassey, J. (2017). Close only counts in alcohol and violence: Controlling violence near late-night alcohol establishments using a routine activities approach. Journal of Criminal Justice, 50, 62-68.

Menéndez, P., Tusell, F., Weatherburn, D. (2017) The effects of liquor licensing restriction on alcoholrelated violence in NSW, 2008–13. Avhandlingen finns här

Wingren,  S.A (2014) Dags att ga hem? En studie om krogarnas forandrade stangningstider och våldsbrotten i Goteborg Jenny. Examensarbete  for Master i kriminologi, Göteborg universitet.

Petterson, T. (2010) Nattliv – en kortfattat rapport om centrala Göteborg.

Petterson, T. (2012) När festen tar slut – en rapport med fokus på nöjeslivets påverkan på ordning och säkerhet i centrala Göteborg.